Part 2
Znaci kako smo sumirali do sada po redu skupstine uvod je bio izlaganje uprave, to je u principu bilo izlaganje koje je vec bilo dostupno kroz javno dostupne podatke, zaboravio sam reci da je nakon toga usljedilo kratko izlaganje Bojana o protuprijedlogu koje je isto bilo u principu slicno kao obrazlozenje koje je dato povodom upucenog protuprijedloga. Napomenut cu da su informacije koje su prezentirane birane na nacin da je pokusano prezentirati ono bitno, pogotovo u kontekstu protuprijedloga jer je to vecini najzanimljivije, a i iz razloga sta zelim objasniti razloge zbog cega sam ja glasao protiv i s druge strane prezentirati koliko su informacije dobivene izlaganjima sudionika i vlastitim angazmanom kroz pitanja upravi dobivene na samoj skupstini bitne kod ovakvih glasovanja. Sama skupstina je trajala 2.5 sata te je nemoguce svemu se posvetiti u konacnici iako je dobar tog vremena protokolarne prirode.
Nakon uvoda krece izlaganje predsjednika upravnog odbora Igora Bilbije, u svom izlaganju spominje ciljeve kompanije, razduzivanje, razumna obnova flote i koliko je moguce kontinuirana isplata dividende. Uz to spominje dosadasnje ostvarene rezultate u kontekstu kako se kompanija u godinu i pol dana razduzila 45% ako govorimo o neto dugu s 128 mil $ na 71 mil $. U referiranju na protuprijedlog istice kako Bojan u svom protuprijedlogu u kojem govori o dobroj bilanci i rezultatima zbog kojih i podnosi protiuprijedlog za vecu dividendu je mozda zaboravio posvetiti paznju casflow-u tj. capex-u na sta je dodatno pojasnio sta to znaci, a to da capex sljedecih 9 mjeseci iznosi oko 83 mil $ (cca 620mil kn, od toga je dio mi kreditnog financiranja), uz napomenu da taj iznos predstavlja cca 110% trzisne kapitalizacije da se bolje shvati o kojoj velicini kapitalnog ulaganja je rijec, medjutim ono sta je bitno tj. najbitnije u tom naglasavanju capex-a je da to znaci da ce kompanija oko 43mil $ (cca 320 mil kn) u sljedecih 3-6 mjeseci financirati iz vlastitih sredstava, uz naglasavanje da ako se ide isplacivati visoka dividenda u ovom trenutku i s obzirom na trenutno stanje s vozarinama da bi se kompanija mogla naci u situaciji da mora smanjiti svoj capex te da je trenutno predlozena dividenda optimalna, a da kompanija pri tom se ne nadje u situaciji da znacajno smanji svoj capex. Kroz daljni tijek skupstine jos je napomenuto da recimo Ston koji je prodan ali jos nije predan kupcu, te teoretski kupac jos moze odustati od kupnje iz nekoga razloga te da to isto predstavlja rizik dok god se predaja broda ne izvrsi iako malo vjerovatno.
U daljnjem tijeku skupstine pitanja dionicara (mene uglavnom barem vezana za kompaniju) koja su bitna za istaknuti tj. jedno koje je posebno bitno u smislu ovog protuprijedloga koje sam ja pitao tice se stranice 57 revidiranog izvjesca. Na toj stranici je navedeno da je kamatna stopa za kredite na brodovima od 3,75%-7,4% + Libor, dok je na dnu navedeno citirat cu:
„Grupa tijekom otplatnog razdoblja mora poštovati sljedeće pokazatelje: minimalno stanje novčanih sredstava na bankovnom računu, minimalno stanje novčanih sredstava po svim računima Grupe, omjer ukupnih obveza i vrijednosti imovine i LTV omjer. Na izvještajni datum Grupa u potpunosti ispunjava sve ugovorne kovenante“
Pitanje se odnosilo da ako mogu da objasne kovenante jer to je uzasno bitno radi raspolaganja novcanim sredstvima i radi pretpostavljam kontrole kamatne stope po kreditima s obzirom da je naveden raspon to je moja neka predpostavka ali nisam siguran jer nisam dobio odgovor na taj dio ali sam ga gore istaknuo jer se malo namece kao logican, uostalom odgovor je bio kako slijedi.
Grupa prema obvezama kredita mora imati oko 4-5 mil $ minimalnih novcanih sredstava na racunu, uz to grupa ima restrictive cash za odredjene kreditne obveze koji se nakuplja na racunu te je u ovom trenu negdje oko 11 mil $ sta znaci da grupa taj novac ne moze trenutno koristiti, ali postoje neki uvjeti koji valjda grupa treba zadovoljit da bi taj iznos mogla koristit ali zasad ga ne smije koristit. Ove dvije stavke se ne zbrajaju ali se u nekoj mjeri preklapaju tako da mozda mozemo zakljucit da je to iznos koji je vlasnistvo kompanije ali ga zasad ne moze koristit i raspolagati sa njim, vjerovatno je to oko 100 mil kn neka moja procjena, ovo je jako bitno u kontekstu novcanih odljeva i koliko kompanija moze koristit toga za ulaganje i isplatu dalje i jako je bitno u ovom trenutku pogotovo zbog isplate dividende kada se gleda novac na racunu i sta je zapravo taj novac. Ovdje cu dati jednu osobnu pretpostavku, a to je da koristenje ovog restrictive casha vrlo lako moguce vezano za neki omjer duga i vrijednosti imovine, mozda prodaja Stona i smanjenje tog omjera bi mogla utjecat da se ta lova oslobodi, ovo je samo moje nagadjanje jer ocito postoji nekkav kriterij koji kompanija mora zadovoljiti da bi se taj novac oslobodio.
Drugo pitanje skratit cu ga na odgovor se tice da kompanija i u narednom periodu ce raditi na refinanciranju dugova jer nekoliko kredita ima dospjece sljedece godine. Ovdje cu reci jos jedno osobno misljenje, mislim da je i to refinanciranje bitno u kontekstu prvog pitanja jer kompanija je krajem 2020 i pocetkom 2021 refinanirala polovicu flote kada je situacija u kompaniji bila puno gora i taman na nekom pocetnom jos dijelu covida i ciklusa okretanja vozarina, kada su zasigurno neki uvjeti kredita bili kompliciraniji i gori s obzirom u kojem stanju je kompanija bila, a danas je kompanija s manje duga i financijski jaca da bi vjerovatno trebala imat bolji tretman iako su i danas opet neke druge sile na dijelu.
Trece pitanje tj. odgovor odnosio se na to da je kompanija izabrala omjer 40-60 financiranja kamsarmaxa zato sta s manjim udjelom vlastitog kapitala su kamate bile vece tj uvjeti financiranja gori te su iz toga razloga odlucili na 40% udjela u financiranju s tim da jos neke finalne stvari oko uvjeta financiranja moraju dovrsiti u ovom periodu pa i planiranje buduceg cashflow nije skroz u potpunosti zakljuceno.
Cetvrto pitanje se odnosilo po pitanju duga po brodu da li kompanija ima neki cilj po tom pitanju, odgovor je bio da je cilj kompanije da do sljedece godine prije akvizicije kamsarmaxa bude najnize zaduzena kompanija u drybulku (ako sam to dobro zapamtio i pretpostavljam da govori o neto dugu) te da nije cilj u ovom trenutku povecavati broj brodova (sad ovo „najnize“ je relativno s obzirom kako ce se ostali po tom pitanju kretat ali ukazuje na ciljeve kompanije). Napomenuo je da bi prodajom Stona prakticki neto dug kompanije bio oko 52 mil $ sta predstavlja 4,6mil $ po brodu i jedan je valjda od najnizih zaduzenja kod drybulk brodara ako ne i najnizi, tipa safebulk ima oko 6,6 mil po brodu, ali i u ovoj racunici od 52 mil $ bi trebalo valjda i prilagodit ovo vece vlastito financiranje do kraja godine i kako ce utjecat na neto dug.
U odgovorima na dva pitanja ostalih dionicara istaknut cu dva odgovora
U jednom od odgovora na pitanje, odgovor je bio da je kompanija spremna isplatiti izvanrednu dividendu u 1Q ukoliko bude mogla te ukoliko brodovi koji izlaze iz chartera budu zakljuceni na vozarinama koji to omogucavaju jer ocito neki brodovi (ne znam broj), ce u blizoj buducnosti (mjesec dva) izaci iz chartera te njihovi ugovori i vozarine su jako bitne u planiranju cashflowa kompanije, a kao sta vidimo trenutne vozarine su dosta nize nego su bile.
Nadam se da ste dobili kvalitetan uvid i da ste uspili sve povezat i shvatit stanje u kompaniji u ovom trenutku, ja cu biti malo slobodan pa cu si dopustit izjavu da dividenda od 60kn na ovoj skupstini bi bila pucanj u nogu kompaniji i da mi nije jasno glasovanje na skupstini koja je isla u smjeru izglasavanja ove dividende poznavajuci sve ove cinjenice koje su bile dostupne na skupstini, ali cini mi se da je ocito da dobar dio uopce ne razumije stanje u kompaniji kada sve ove cinjenice nisu svatili i povezali ali to je mozda i ocito kada se ja cudim zasto nitko ne postavlja pitanja o stanju u kompaniji i financijskim detaljima valjda svi pogledaju dobit i razmisljaju samo o dividendi, a rijetko tko to zna ili zeli malo dublje razumit i sagledat financijska izvjesca i sagledat objavljene planirane investicije ili ih briga pa racunaju neka dobijem ja dividendu, a kompanija neka sama rijesava posljedice kao da to vise nije njihova briga, uostalom i na nasim forumima imamo dosta slicnih pristupa pa valjda je to i neka preslika i na skupstinama, valjda je to hrvatska zbilja financijske pismenosti, ne znam ali malo mi se namece taj zakljucak.
Da rezimiramo na kraju uz cca 320 mil vlastitih ulaganja u 6 mjeseci i 27,6 mil za isplatu dividende, uz sigurno neku otplatu glavnice kredita u tom razdoblju i da uz to imate jos cca 100 mil kn restrikcija na koristenje vlastitog novca koji imate na racunu, isplata jos dodatnih 7,5 mil $ ili 56 mil kn za dividendu u ovom trenutku jednostavno je previse kome to nije jasno ne mogu mu pomoc, pogotovo jos u kontekstu vozarina koje ne znamo gdje ce biti za mjesec dva dana, a jako su bitne jer tada ce se potpisivat neki novi ugovori. Ali kao i sta sam rekao vec nedavno uvijek se moze naknadno sazvati izvanredna glavna skupstina i traziti dividendu kada se bude sigurnije u stanje ili je pokusati iskomunicirati ako za to ima osnove u rezultatima drustva i casflow-u, dok u ovom trenutku je to za kompaniju bespotrebno veliki rizik i dodatni pritisak na cashflow koji je ionako u ovom kratkom razdoblju velik i koji je ocito planiran detaljno da dodatni veci troskovi tesko da nadju mjesta iako se to nekima cini malo s obzirom na rezultate drustva, uostalom koja je i poanta prodavati brod da lakse isfinancirate novogradnje da bi cijeli ostatak razlike koja vam ostane od broda na kraju isplatili kroz dividendu. Ako to sve u ovih 6 mjeseci isfinanciraju sljedeca godina ce zasigurno biti laksa s obzorom na ulaganja koja su ove godine poprilicna i otplate duga, a uz to i vozarine trebaju popratit jer to je osnovni nacin zarade.