• Pa ljudi jeli to moguće da nam ipak oživi ZSE?!?! Evo postam ovdje jer neznam bolje misto.


    Novi zalet Tommyja: Tomislav Mamić otkrio nam je planove o budućnosti najjače dalmatinske tvrtke, izlazi na burzu po 200 milijuna eura


    – Naša poslovna politika uvijek je bila da stabilan rast i razvoj što manje vežemo uz izloženost prema financijskim institucijama.
    Sada smo spremni za izlazak na burzu te u varijanti prodaje manjinskog udjela kroz IPO možemo prikupiti 150-200 milijuna eura za snažan investicijski ciklus.

    Langsam langsam aber sicher

  • Za

    Ja se ponajprije ne bih nazvao iskusnim, al imam misljenje o ovakvom IPO-u ili SPO-u. Ja bih osobno ulaganje u “obiteljsku tvrtku” koja bi ponudila manjinski udjel na burzi, zaobišao u širokom luku. Osim, ako dionica baš bude jeftina prema nekom lokalnom ili regionalnom “peer”-u. Ne vidim tu neki novi smjer, stratešku diverzifikaciju, namjeru širenja ili opcenito strateški iskorak koji bi uputio firmu u nekom novom pravcu. Dodao dioničarima vrijednost (ili to barem nije istaknuto u ovome tekstu). Prije je to izlazna strategija za dio kapitala, priča naša, a lova vaša. Očito je da vanjska konkurencija polako uzima prevlast, pa je potrebno osigurati se prije no sto krene razdoblje nesmiljene konkurencije i moguće daljnje stagnacije.

  • Nisam ni ja iskusan, ali ovo vidim kao još jednu 'turističku' dionicu. Nije loša priča - Dalmacija je zajebana za pronaći neku veću parcelu sa čistim papirima tako da je pristup germanskoj konkurenciji donekle ograničen, plus što mislim da je format trgovina u kojem rade Schwarz/Plodine neodrživ na našoj obali osim u nekoliko većih gradova. A Tommy ima raznih formata i već je postavljen više manje svugdje. S te strane, što će s lovom od IPOa? Ekspanzija na kontinent nema smisla, jedino da s tim parama ne misle preuzeti Studenac ako bi poljaci bili voljni. Ili rade ovo što kolega naim kaže.

  • Pa nije sigurno da je IPO nego vlasnici prodaju dio svojih dionica. Lova ide njima u džep. A dio možda emitiraju novih dionica. Nejasno je to iz teksta.


    Al ne znam sto bi to Tommy mogao pokazati kao prednost u odnosu na konkurenciju. Ja mislim da ovakav tradicionalan retail polako umire i da naši trgovci nemaju potencijal za dugorocnu borbu sa inozemnom konkurencijom. Maloprodaja nije samo nabavka robe i njezina prodaja. To je umjetnost. To je navika i orijentiranost potrošaču. To Lidl i (Kaufland slabije) kao diskonteri znaju raditi. A ni Interspar u tome nije los. Naši retaileri zaostaju za konkurencijom. Konzum (s Mercatorom) je imao potencijal da bude uz rame stranaca, no raspad Agrokora i financijski problemi koji su uslijedili zakočili su njegovo širenje i daljnji razvoj.

    Edited once, last by naim ().

  • Daleko od toga da mislim da biznis model jednog Tommy-a ima šanse u direktnom sudaru sa njemačkom konkurencijom. Ali mislim da u neku ruku i nisu direktna konkurencija. Tommy je u drugom biznisu, ostvaruju ekonomsku rentu zbog lokacije. Niša. S te strane, mislim da im je veća konkurencija Studenac i Konzum nego što je to Lidl/Kaufland/Eurospin... Jer turist kada hoće sladoled ili pivo otići će u lokalni Tommy/Studenac koji su tu, iza svakog ugla, na dobrim lokacijama. Neće gubiti vrijeme na vožnju i čekanje u redovima velikih trgovina da uštedi neke relativno sitne novce. Lidl se ne otvara tamo gdje nema 5k+ ljudi u gradu i 15k+ ljudi u aglomeraciji. Gdje to imaš po Dalmaciji van 2 ljetna mjeseca?


    Kažu tamo u članku u SD da će novce od IPOa iskoristiti za snažni investicijski ciklus. Poljaci su, prema nekim pisanjima, Panpek+Studenac platili 160 mil € prije koju godinu. A to bi lijepo leglo u sustav Bobis+Tommy. Možda i gluposti pričam, vidjet ćemo. Ali mi se čini logično, a i cifra je tu negdje.

  • A sto ti imaš od njegove ekonomske rente. Ti imaš samo povrat od dividende ako postoji (a nitko je ne spominje) ili rast tržišnog udjela, a to tek ne očekujem. Zato su firme Schwarz grupe tolko vrijedne. Ovladale su Europom pa i svijetom. To je vrijednost.


    Poljaci su platili tko zna sto. Studenac je potpuno neka druga priča. To nije usporedivo s Tommyem. Tommy ima puno vise većih formata. Studenac ima pretežno male, seoske formate, gdje je iskorišten koncept lokalne trgovine koja renta prostor Studencu i vlasnici prostora rade u njoj. Tek posljednjih godina cini mi se Studenac vise radi na novim lokacijama i vecim formatima. Al sve je to uglavnom renta. Nisu njihovi prostori.


    Ja mislim da su Mamići svjesni da im je dugorocno taj biznis tanak i da treba uzeti lovu i podijeliti rizik s drugima. Pitanje je i duga. Ne znam, al ovako napamet okladio bih se da Tommy ima daleko veći dug nego sto je imao Studenac u vrijeme prodaje. Al trebaoi bi to svakako provjeriti.

    Edited once, last by naim ().

  • I to je utopija da Tommy ili Studenac ovise presudno o turizmu. Turizam utječe na njihove rezultate u smislu prodaje sa najviše 20%. To je moja osobna procjena. Hrvatska je lani imala 95 milijuna nocenja stranih turista. Ne vjerujem da su ti turisti prosjecno u retailu trošili vise od 5-10 eura po danu po glavi.


    To je ukupno oko 500 milijuna eura do milijarde eura. S druge strane građana Hrvatske ima oko 4 milijuna i oni tu žive barem 300 dana godišnje. Da svaki od njih trosi istih tih 5 eura, njihova potrošnja bi iznosila 4.0 mil*300dana*5eur odnosno 6 milijardi eura. Neka znatno veći ponder kod primorskih retailera otpada na turizam, recimo do 33%, to opet to nije toliko velik doprinos turista u odnosu na lokalno stanovništvo. Taj će se doprinos možda vidjeti ove godine ako sezona podbaci na njihovim konačnim rezultatima pa ćemo onda moći vući precizniju usporedbu o značaju potrošnje stranih turista u retailu. Domaci rade oko 10 milijuna nocenja u peaku pa sam njih iz izračuna izuzeo.

  • Tommy će, ukoliko skupi veliki novac na ovaj ili onaj način, ići u shopping.

    Jedna opcija je Konzum, ali tu nitko ne zna što će i kako će biti za mjesec, dva ili dvanaest.


    Druga opcija je pokušaj kupnje jedne od domaćih grupacija, NTL ili Ultra.


    Što god od toga im prođe, zacementirat će sve južnije od Karlovca. Jedini tko bi im onda mogao prijetiti "dolje" je LIDL, dok svi drugi izbjegavaju taj dio Hrvatske zbog izrazite sezonalnosti, dok se horeca opskrbljuje kroz Metro i Velpro.

  • Ja se uglavnom slažem s kolegom naimom. Vlasnik Mamić si želi malo keša za bezbrižnu starost. Ko se sjeća, slično smo vidjeli na Magmi i HG Spotu nekad (s time da su ovi propali što ne kažem da će se ovdje desiti). I pitanje je koja će biti cijena dionice, dividendna politika itd. Ne vjerujem da će cijena biti diskontna, a na našoj burzi ima poprilično diskontnih dionica zato se treba zapitati zašto kupiti Tommy, a ne recimo Mediku, Cros ili neku drugu podcijenjenu dionicu s kojom smo puno više upoznati.

    Edited once, last by komot ().

  • Ne znam kako će sakupiti novac ako će prodati/izdati novi manjinski paket dionica? Ako se povrh toga idu zaduziti da stvore uvjete za adekvatnu financijsku polugu onda su opet značajno u dugu. I sto znaci Konzum? Lokalni Konzum? U Hrvatskoj?


    Možda to ima neku dugorocnu priču ako se pojavi neki značajniji inozemni retailer koji bi na kraju mogao to kupiti. Za regionalni Konzum (Idea, Mercator i ostalo) oni nemaju kapaciteta, ni podlogu. Ne znam, al širenje na tržištu koje ne raste ima smisla ako si jako dobar u konsolidaciji i upravljaju. A tu se opet vraćamo na priču o iskustvu i “umjetnosti” u retailu.

  • Da, lokalni Konzum, sam Mamic je to vise puta spominjao.


    Ili to ili silne Ribole, NTL, MiP, Trgostil i druge TT prodavaonice. Iznenadi se covjek, kad se mrdne van Zagreba, koliko i kako rade NTL i Ultra, a sve u tisini