Display MoreDisplay MoreVec duze ne pisem nista jer preferiram komentirat samo fundamente, a oni su sada jasni i tu se nema vise nista pametnog za napisat...jedina je nepoznanica hoce li u q3 dobit biti 50mil kn ili 60mil kn...slatke brige
Svejedno, skratio sam 50% bulka jer me ovi poremecaji u opskrbnom lancu sirovina i energenata cine poprilicno nervoznim.
Navedeni poremecaji su glavni boost za shipping, ali u umjerenom intezitetu (IMHO). Ako navedeni problemi pojacaju inzezitet (a svakodnevno svjedocimo da sve ide prema tome) postoji izvjestan rizik da svjetska proizvodnja zbog nadostatka sirovina i energenata bude znacajno smanjena sto ce usporit globalni rast, ali s druge strane i pojacat vec zabrinjavajucu inflaciju koju ce CB pokusat gasit stezanjem monetarne politike sto ce dovesti do rasta kamata pa ce se mnogi proizvodjaci naci u velikim problemima usljed rasta troska kamata i paralelno smanjene proizvodnje...ako dodje do toga to je pocetak kraja...sve ce otic u 3pm
Naravno da ce navedeni scenarij u kratkom roku odgovarat dry bulku i da ce vozarine mozda ici na ATH, ali ce se zbog usporavanja svjetske ekonomije brzo i ispuhati...
Pad BDP uz rast inflacije je nuklearna bomba za gospodarstvo...IMHO
Da mogu birat (a ne mogu) radje bi izabrao da se situacija polu normalizira uz sitne poremecaju u opskrbnom lancu (situaciju koju smo imali do prije 3 mjeseca)...nijedan ekstrem na duzi rok nije dobar (za nikog pa ni za shipping)...fundamenti shippinga su trenutno fantasticni, predvidjanja do 2024. su bogovska, omjer suplay/demand za pozelit...ne trebaju nam nikakvi dodatni šokovi, cak ni pozitivni jer i bez njih dry bulk je u savrsenoj situaciji...
Ne bih ni Evergrande tek tako "zaboravio"...mozda su problemi u Kini puno dublji...
P.s. ovaj osvrt rezultat je mog osobnog razmisljanja i pokusaja shvacanja trenutnog i buduceg kretanja shippinga i svjetske ekonomije...svi komentari su dobrodosli
Za moj ukus ste malo prerano pa i previse kratili. Treba iskoristiti q4 pa cak i ako se odvije igra tako kako ste napisali nece se to dogoditi preko noci, mislim da cemo imati vremena reagirati.
Ali svakako bolje nego ostati zadnji i ugasiti svijecu, probleme ste lijepo popisali, svaka cast
Da zakljucim pricu...ovo su razlozi zasto sam kratio:
1. Skratio sam pola bulka...znaci i dalje vjerujem u njega
2. U zadnjih mjesec/dva dojma sam da BDI raste znatno brze od cijena bulk dionica i da to nije zbog trzisne iracionalnosti vec zbog ogromnih poremecaja u ekonomskim tokovima i povecanih rizika...sto su ti poremecaji veci to je bolje za shipping, ali s druge strane povecavaju vjerojatnost nekog "black swana"
3. Potencijal fundamentalnog rasta cijene ATPL opada...npr. ako bi u 2022.g ATPL imala dobit 240 mil kn, na cijeni od 1k kn per share bi P/E bio 6...to uopce nije jeftino kad je shipping u konjukturi i sto je najgore to je rast od "samo 100%", nema vise brutalnih relativnih/postotnih prinosa, prosla baba sa kolacima...a da bi zaradili 240 mil kn sa 7 brodova na spotu potrebna im je prosjecna godisnja vozarina od oko 26k USD/d po brodu (uz iskoristenost flote 95% i BE 11k USD/d)...da skratim pricu, smatram da PNMX
na 5yTC drze kljuc buduceg potencijalnog jaceg rasta cijene. Bez njih ne vjerujem u +300mil kn godisnje dobiti...do ovih cjenovnih razina oni (PNMX) mi nisu imali znacajniji ponder, ali daljni, jaci rast ovisit ce o PNMX-ima pa mi je njihov poder jako narastao...a o njima nemam nikakvih informacija
Osim navedenih fundamentalnih ogranicenja postoje i tehnicka ogranicenja jer su "tone" dionica prosle po razinama 200kn- 300kn i uvijek ima prodavaca.
Obzirom na ove ekstremno visoke vozarine, trenutno mi je bitnija vremenska dinamika uposlenosti flote (SPOT vs. TC) nego dnevna vrijednost spot/futures vozarina...zato sam pojacao poziciju u JDPL
4. Zbog strelovitog rasta tokom godine cijene bulker dionica se na svaki šum poprilicno korigiraju...pa na Evergrande su cijene potopljene 15%, a "kriza" je trajala 1 dan...gdje bi cijene otisle da se produzilo na 7 dana...kako kaze kolega 5.Element veca je zelja za padom nego za rastom
5. Nije burza samo ATPL...mozda niste obracali pozornost, ali q2 izvjestaji na marketu su bili najbolji u zadnjih 10 godina...milina, svi su RASTURILI...ne vidim razlog zasto ne bi nastavili i u q3...dusa bi me bolila da q3 ne docekam u ATGR, ERNT, ADRS, KODT, HPB, LKPC i vrući SPAN...ili da ne uzmem 9% sigurnog prinosa na OPTE...ATPL nema potencijal za rasturit q3 jer su ocekivanja visoka, dobit ispod 60 mil kn ce se smatrat ocekivanom, a osobno ne vjerujem da ce bit visa od 50mil kn...
6. Osobni razlozi...u zadnja 2 mjeseca jako sam se "razvukao"...hendlao sam brodare, sudjelovao u dokapu JDPL sa 20% portfelja i u IPO SPAN-a sa 10% portfelja...puno energije i vremena sam potrosio na to uz veliku neizvjesnost i rizik...posteno se zaradilo ove godine i ne smeta mi da do kraja godine zaradim malo manje ako cu odmorit i dobit malo mira...to mi je trenutno vaznije od novca...