Joakim, druker/darker, govori kako je oh malo potrebno do supersajkla
#2: Update forecasts for supply & demand. Include adj. from #1
Conclusion: Low scrapping & contracting '22-24E. Better supply transparency through '24E. Improved iron ore prospects '24/25E
Outlook still very positive. Small changes to supply/demand could lead to a super-cycle https://t.co/dE8vl6GIFa
Stvarno je opak lik Joakim i neugodno precizan. Mislim da mu je fond nedavno išao po drugu rundu financiranja zbog silnih upita
Evo u slikicama za one koji su lijeni pročitat, njegove friške procjene za sljedeće dvije godine...
1. Base scenarij - brodari ostaju kakvi su sad, izuzetno profitabilni, sve pozitivno, ali postoji kontinuirani višak ponude nad potražnjom koji ograničava rast, status quo na jednoj ugodnoj razini
2. High case scenarij - osobno bi ga nazvao parabolički; kroz sljedeće dvije godine dolazi do daljnjeg smanjivanja ponude i porasta potražnje, utilizacija brodova je na maksimumu, sve što plovi netko angažira, BDI raste do skoro 9000; imamo supersajkl ko 2007/2008 godine
Koliko vidim, prema njemu je ključna prosječna iskorištenost globalne flote, tj. svih brodova na svijetu; u jednom trenutku ponuda (broj brodova je ograničen, ne povećava se bitno proizvodnjom novih niti smanjuje scrappingom) i potražnja (bez obzira na cijene, roba se mora prevoziti, isplati se i dok je skuplje) prestaju biti elastične. Na razini od 90% iskorištenosti BDI je cca 2.500, no svakim malim pomakom prema gore sve brže raste cijena angažmana sljedećeg broda i tu se stvar zbilja prelama u rakete koji kolege lijepe
Zanimljivo je kako u trenutnim okolnostima, makro postavke su takve da skoro nema negativnog scenarija za brodare. Da bi zarade ozbiljnije pale, moraju se a) izgraditi novi brodovi koji bi rušili cijene, a brodogradilišta nikad manje, plus sva bukirana ili b) doći do trećeg svjetskog rata koji bi srušio potražnju. Za a) treba minimalno 3-5 godina obzirom na orderbook; b) rusi pokušavaju, ali nije to to, svijet je odabrao izolaciju umjesto sukoba. Postoji i c) stagflacija; loše za gospodarstvo i životni standard, ali ne nužno za shipping.