Mene ovo podsjeća baš na udar meteora, sjećam se kad sam bio dinosaur, znao sam da nećemo preživjeti.
Posts by lebowski
-
-
Prošle godine, možda u ovo vrijeme, a možda mjesec-dva kasnije, krenula je Evergrande fertutma. Stečaj najvećeg kineskog graditelja, ali ne samo to nego i mnoštva banaka javnih i skrivenih koje su ga financirale, kolaps kineske stanogradnje, ali ne samo to nego i bankarskog sustava i samim tim cijelog svijeta. Propast Lehmana bit će beba kad padne Evergrande.
Danas, godinu dana kasnije, tržište be like: Evergrande? Nikad čuo.
Sjetio sam se te teme jer eto ovih dana opet neke uvjete ne ispunjavaju, ali daleko su sad od naslovnica i analiza.
-
https://www.reuters.com/business/susta…_source=twitter
Reuters u sridu. Nekoliko zanimljivih podataka: knjiga narudžbi 2008. godine bila je 50% flote, sad je 10% (s tim da znamo da prednjače LNG i kontejneri, dry bulk i tankeri su smiješni). Brodari još uvijek ne znaju koja će to tehnologija biti najprihvatljivija pa ne žele riskirati s obzirom da je životni vijek broda 20 godina. Radije će uzimati rabljene brodove koje će, kad se pokaže da su nedostatni, poslati u rezalište. Imamo i podatak koliko je prosječna starost brodova pala.
Sve u svemu, koliko god bila snažna recesija, nedostatak ponude ako ništa drugo onda daje utjehu.
A ako recesije ne bude ili bude slabija, prigodno ćemo crtati. -
Railroad bottleneck at nation's busiest West Coast ports reaches inflection pointRail delays involving Berkshire Hathaway's BNSF and Union Pacific are causing worsening container congestion at the nation's busiest ports.www-cnbc-com.cdn.ampproject.org
Heat map za Europu je već sad većinom žut i crven, Ameri se još dobro drže, vidjet ćemo koliko će izdržati.
Američki direktor HGK piše pismo predsjedniku, traži da se uplete u pregovore sa sindikatima željezničkim ne bi li spriječio štrajk koji može, ali ne mora, početi od 18.7.
Sindikat lučkih radnika na istočnoj obali ILWU također može, ali ne mora štrajkati. Štoviše, oni su zapečatili izjavu da neće štrajkati, pa nisu valjda ko Božo Petrov?
Špekulira se da lučki radnici čekaju rujan kad se procjenjuje da će u lukama biti veća gužva pa da onda malo zapapre.
Zašto je congestion i dalje nazočan?
-
Sad će vjerojatno trebati neko vrijeme da nepogrešivo tržište skuži da se FED ne bori protiv radnih mjesta nego protiv inflacije i da je dobro što se radna mjesta otvaraju brže od očekivanja.
Promatrajmo.
-
https://metrans.eu/operational-di…o-cta-terminal/
CTA je Hamburg, najveća luka u Europi ako sam dobro translejtao, dva dana zastoja zbog congestiona na pruzi. Kao da štrajk nije dovoljan. -
S Twittera:
Business Korea: “The docks of Korea’s three major shipbuilders — Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries, and Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) – are 𝗙𝗨𝗟𝗟𝗬 𝗕𝗢𝗢𝗞𝗘𝗗 for 2025 to 2026.”
Čak ako ćemo na dry bulku "životariti" s trenutnim zaradama, teško je zamisliti scenarij u kojemu potražnja za dry bulk prijevozom toliko pada da amortizira sve očitiji nedostatak ponude. -
zato imaš vrijednost i cijenu: to što je tvoja procjena da DAC vrijedi preko $100 je u sukobu s cijenom na burzi od $60
i sve u redu i legalno, ne bi bio ni prvi ni zadnji koji je u pravu i vidio ono što nije većina
trgovci naftom kažu da je vrijeme booma nafte prošlo, barem na kraći rok, i da zbog recesijskih okolnosti ide natrag do $65-$85
no Buffett je kupio samo u zadnja dva navrata preko 20 mil kom dionica OXY; tržištu usprkos on vidi drugačije situaciju i možda je spreman trenutno i preplatiti?
samo kažem da nije lako i ne treba igrati protiv tržišta
Meni je najteže igrati protiv sebe. Ako se, dakle, slažem s J.-ovom procjenom da DAC vrijedi 140$ i da je rizik da ta vrijednost padne manja nego što je rizik da ta cijena naraste, nemoguće mi je igrati s tržištem i prodati ga jučer za 80$ ili danas za 60$. U tom slučaju teže mi je biti s tržištem, nego protiv njega.
I obratno.
Ako se slažem s J.-om da DAC vrijedi 140$, onda ću pokušati pronaći način da kupim još više DAC-a ako ga tržište već nudi po 60$.
Ako meni vrijedi 140$, a plaćam ga 60$, a sutra bude po 40$, i dalje neću imati osjećaj da sam ga preplatio na 60$. Dapače, imat ću osjećaj da je tržište skroz zastranilo.
Naravno, sve to pada u vodu ako krene teška recesija, ali s druge strane, jako je puno argumenata koji govore u prilog da congestion neće tako brzo nestati i samim tim niti da se dugoročne vozarine neće tako brzo pasti na stare razine.
https://xeneta.turtl.co/story/xsi-june…l=tw-1056074534
XSI je indeks koji prati dugoročne vozarine i u lipnju je skočio 10%. Što to može značiti za DAC? S obzirom da DAC ugovara dugoročno, ugovori koji mu ističu ovih mjeseci zamjenjuju se ugovorima koji su bitno viši od prethodnih. Dakle, čak i da spot vozarine nastave padati, DAC može imati veću zaradu.
Problem je, naravno, ako spot vozarine počnu konstantno i snažno padati kroz dulji period. U tom slučaju počet će trend prebacivanja s dugoročnih na spot ili ponovni pregovori koji će rezultirati nižim ugovorima na štetu DAC-a.
Po trenutnim brojkama, upravo taj scenarij sad je uračunat u cijenu DAC-a, iako se nije realizirao. Kada bih sad prodavao DAC, imao bih osjećaj da prodajem po cijeni iz crnog scenarija, dok još uvijek postoji velika mogućnost da se realizira "optimistični" scenarij, a to je da promet ne padne drastično.
A da bi promet pao drastično, potrebna je snažna recesija koja će uzrokovati dvoznamenkasti pad prometa. Potrebno je da svi štrajkovi prestanu u Europi i da se ne realiziraju štrajkovi na Istočnoj obali. Potrebno je da se osigura potreban broj skladišnog prostora, da željeznice profunkcioniraju, da se poveća broj potrebnih kamiona... Sve je to potrebno u isto vrijeme, jer ako ijedno od toga svega izostane, i dalje je congestion.
I sad, kak kaže Jensen: Fali kamiona. Ok, kupit ćemo kamione. Ali nema dosta kamiona jer nema dovoljno čipova. A čipova nema jer je Ukrajina glavni izvoznik neona koji se koristi u proizvodnji čipova.
Zato cijena polovnih kamiona leti u nebo, ili je letjela do neke razine kad je postala previsoka.
I uz sve to, zbog razbijenih lanaca nabave sve više trgovaca prelazi iz just in time u just in case jer te zalihe koje se stvaraju i koje postaju prevelike nisu zalihe stvari koje su potrebne, nego onih koje nisu potrebne. Pa postaju problem, a ne rješenje.
Sve u svemu, jedna jako komplicirana priča. -
Kako ono kažu, u kontejnerskom sektoru vozarine padaju of the cliff. I onda se pojavljuju neki novi, nadobudni igrači i plaćaju 130 milijuna dolara za brod star 12 godina koji može prevesti 8.800 TEU. Pa mislim, jel taj Maersk pao s kruške? Jel imaju viška lovei premalo iskustvo u biznisu? Nije mi to jasno.
https://www.tradewindsnews.com/containerships…ket/2-1-1254392
Inače, po tim valuacijama DAC vrijedi 320$ po dionici. DAC po scrap cijenama od 400$ vrijedi 140$. Ili, kako kaže burza, 60$.Ako to rade, nebitno tko su, ponašaju se kao da su pali s kruške. 130mil$ je prevelika lova za takvu polovnu lađu. Još pogotovo u vrijeme kad kola kreću nizbrdo. Veliki brodovlasnici žive u svom svijetu, lova im udarila u glavu i čini mi se da su slijepi za sve buduće probleme.
Naravno da se tako čini, ali s druge strane, što ako se congestion ne riješi još neko vrijeme? Ako je Shanghai - LA po TEU 8000$, a ovi kupuju brod od 8.800 TEU, to je 70.400.000$ prihoda po turi. Ako je tura 110 dana, na drugoj su u plusu i brod ode u scrap.
Ako nisi, odvoji 40 minuta za podcast s Larsom Jensenom, ostavio sam link jučer, puno je tu nekih novih stvari, barem meni. -
Kako ono kažu, u kontejnerskom sektoru vozarine padaju of the cliff. I onda se pojavljuju neki novi, nadobudni igrači i plaćaju 130 milijuna dolara za brod star 12 godina koji može prevesti 8.800 TEU. Pa mislim, jel taj Maersk pao s kruške? Jel imaju viška lovei premalo iskustvo u biznisu? Nije mi to jasno.
https://www.tradewindsnews.com/containerships…ket/2-1-1254392
Inače, po tim valuacijama DAC vrijedi 320$ po dionici. DAC po scrap cijenama od 400$ vrijedi 140$. Ili, kako kaže burza, 60$. -
A što ako je Marić bio obični talentirani dečko koji nije imao želudac za politiku? To bi bilo neko naivno i banalno razmišljanje, ali možda je čovjeku stvarno dop++dilo radit 14 sati dnevno s ljudima tupavijima od sebe za apsolutno nezahvalni i nikad zadovoljni narod i vjerojatno ženu koja također p++di jer ga nikad nema doma.
Možda sad jednostavno ode na neko mirnije radno mjesto gdje će imati više slobodnog vremena, manje stresa i triput veću plaću.
Politika je za nesposobne, on se ne uklapa u taj profil. -
Čitam malo te blogere, čitam često i Twitter i jedno mi je jasno: FED nema pojma. Blogeri, tviteraši... Svi znaju bolje od FED-a. Ako je Hrvatska nacija nogometnih trenera, USA je nacija FED-ovaca.
I naravno da onda nemam povjerenje u FED.
Ja kao mali hrvatski seljak mogu reći da je taj neki FED rekao da će hajkovi ovisiti o dati i da im je cilj spriječiti inflaciju, a pri tom probati ne oštetiti gospodarstvo. I sad, ako je inflacija veća nego što su mislili kao što je bila u svibnju, oni su hajkali više nego što je tržište očekivalo 0,75 umjesto 0,50. E sad, ako inflacija posustane, bilo bi logično da oni manje hajkaju, dakle recimo 0,50. Iako tržište očekuje 0,75.
Ali imamo i tog blogera koji kaže: Ne, FED se uplašio i sad se ponaša poput tinejdžera pa će onda, da zastraši ostale nasilnike iz školskog dvorišta, hajkati 0,75 pa 0,75 pa 2,0 pa osam pa razbiti špekulje i trčati oko drveta.
Da, doista ću uložiti svoju mirovinu u sve što takvi blogeri preporuče.zahajkali oni 0,5 ili 0,75 na sljedečem meetingu inflacije i dalje ostaje visoka sve i da je sada doživila svoj vrh, a i to je veliko pitanje.......kad negdje kasniš godinu dana mozeš bacat samo soli na rep........ako se stvarno žele borit protiv inflacije morat će zahajkati kak treba i dodatno zaljuljat tržišta ili svojim filozofijama prevarit tržište za jedan dodatni dan prije ponora i ostavit inflaciji da uništi ono što je ostalo.........uglavnom, samo sreča ovo može spasiti jel pameti je odavno nestalo.......u prijevodu, soft landing je moguć samo uz više sreće nego pameti.......znaći teško, ali u teoriji moguće..........
Opa, ipak nije samo Amerika zemlja FED-ovaca, ima ih i u Hrvatskoj. Lijepo je vidjeti.
-
Ovo Lud zbunjenog
Čitam malo te blogere, čitam često i Twitter i jedno mi je jasno: FED nema pojma. Blogeri, tviteraši... Svi znaju bolje od FED-a. Ako je Hrvatska nacija nogometnih trenera, USA je nacija FED-ovaca.
I naravno da onda nemam povjerenje u FED.
Ja kao mali hrvatski seljak mogu reći da je taj neki FED rekao da će hajkovi ovisiti o dati i da im je cilj spriječiti inflaciju, a pri tom probati ne oštetiti gospodarstvo. I sad, ako je inflacija veća nego što su mislili kao što je bila u svibnju, oni su hajkali više nego što je tržište očekivalo 0,75 umjesto 0,50. E sad, ako inflacija posustane, bilo bi logično da oni manje hajkaju, dakle recimo 0,50. Iako tržište očekuje 0,75.
Ali imamo i tog blogera koji kaže: Ne, FED se uplašio i sad se ponaša poput tinejdžera pa će onda, da zastraši ostale nasilnike iz školskog dvorišta, hajkati 0,75 pa 0,75 pa 2,0 pa osam pa razbiti špekulje i trčati oko drveta.
Da, doista ću uložiti svoju mirovinu u sve što takvi blogeri preporuče. -
Dok Amerika kreće u quantitative tightening (QT), Kina kreće u quantitative easing (QE). Zbog slabosti Kine cijela prva polovica ove godine bila je slaba, iako su se vozarine odlično držale. Sad, dok Zapadu prijeti recesija, Kina uz QE ide prema ostvarenju zacrtanog rasta BDP-a za ovu godinu, bez obzira što je srezan. Kina je 70% tržišta, a sadašnje cijene dionica dry bulka izbrisale su svu prošlogodišnju dobit koja je bila vrtoglava.
Kreće sezona i u Brazilu, potkraj kolovoza kreće zabrana uvoza ruskog uglja na EU tržištu, a ako Turci i UN uspiju dogovoriti sigurne koridore s Ukrajinom i Rusijom za prijevoz žita, crtat ćemo ono što znamo crtati pa nas kritiziraju... -
https://www.seatrade-maritime.com/containers/ooc…ord-q2-revenues
Kreći kontejneraši s Q2 reportima i novim vrtoglavim brojkama.
A evo i ovdje jedno upozorenje:
https://theloadstar.com/warning-to-shi…ng-spot-market/ -
Ne mogu ni ja baš vjerovati da su toliko pali, ali bio je takav pad sličan i neobjašnjiv već dvaput u ovih godinu dana što se igram s njima. Slično kao tuširanje hladnom vodom, do neke mjere se možeš priviknuti, ali nikad neće biti ugodno. Valjda se zato i zove hladan tuš. Ali ovo je svakako meni najpoučniji do sad intervju, ima odličnih dijelova i nekih novih pogleda.
-
Još jedan od prekrasnih dana za kontejneraše, a evo i današnjeg intervjua, mene oduševio:
https://theloadstar.com/the-big-interv…pucci-maritime/ -
Pa zicer je na ovim cijenama kao i sve ostalo u zivotu.
I kuca, stan u kojoj zivis… ili apartmani koje rentamo, moze netragom nestati u nekom potresu, pozaru, olujnom nevremenu, il je slucajno pogodi neki zalutali ili namjerni dron, asteroid pa ti trazi od koda ces naplatit stetu … svasta je moguce
Rizik je neusporedivo manji od onog da bi brodarine mogle dolje. Ovakva usporedba je promašena.
Apropo gospodarstva i ekonomskih ciklusa sad već svi ekonomisti i političari spominju skoru recesiju.
Ma prošao bi dry bulk gotovo neokrznut kroz najveću globalnu recesiju ikad, ali uz uvjet da nije bilo ogromne novogradnje, mislim da je čak 60% nove flote izašlo na tržište u jednom trenutku. To je bio prethodni kraj ciklusa dry bulka. Mi smo sad više nego očito u novom ciklusu, ali s tom razlikom što sada, unatoč ustvari visokim vozarinama, knjiga narudžbi u dry bulku (i tankerima) ostaje prazna. Sad, sve i da hoće, drybulkaši ne mogu imati na tržištu nove brodove sve do negdje 2026. godine, ako ne i dalje, jer su ostali slotovi popunjeni.
Isto tako, ti ciklusi se ne bi zvali ciklusima da traju šest mjeseci ili godinu-dvije, ti ciklusi traju mnogo duže.
Volatilnost je, naravno, prisutna, ali ni "obrambeni" sektori ne prolaze dobro u recesiji.
Ali slažem se isto tako da se dobit i novac na računu ne mogu promatrati izoliran, bez spominjanja dugova. Vrijednost brodova pada kada za njima nema potražnje, u dry bulku potražnje još uvijek ima jer su vozarine visoke. Nisu previsoke kao na kontejnerima, jer da jesu, onda bi se gradili novi dry bulk brodovi. Ovako se ne grade, jer se brod radi za period od 20 godina, a za sada ne postoji dogovor oko tehnologije koja će se ugraditi, a da traje 20 godina, s obzirom na propisane eko norme. -
Ni za izgradnju LNG terminala nije bilo vrijeme, a o Pelješkom mostu da ne govorimo. Nikad nije vrijeme nizašta kad nisi na vlasti. I uvijek je vrijeme za sve kad si na vlasti. To su jedine dvije ideologije koje postoje.
-
Nije lahko gledati kako brodari konstantno padaju, bez obzira radilo se o dry bulku ili kontejnerima, no sreća prati hrabre.
Ovdje je thread o rezalištima i tome da će zbog novih eko pravila dio flote u dry bulku morati završiti na rezalištima. Istovremeno, negdje sam slušao da će nova regulacija od sljedeće godine manje pogoditi dry bulk jer na ovim razinama ionako voze sporo, a što sporije voziš, to manje zagađuješ. Kontejneraši voze brzo jer imaju visoke vozarine pa bi oni trebali usporiti. Ali oni imaju veliku knjigu narudžbi.
Ovdje Shipping DNA prognozira dno, ali imao je i prije takvih pokušaja koji se nisu realizirali.