Svaka država ima pravo da se s pojedinim proizvođačem dogovori o otvaranju pogona u toj zemlji. To je jedini win-win: zaposliš pretovarne luke i transport (logistiku), ljude u tvornicama, uslužni sektor, neke podizvođače... U suprotnom ostaju carine da štitiš svoje, ali taj ceh će opet platiti domaći kupac kroz veću cijenu (inflatorno!). Ne kod nas naravno jer mi domaću proizvodnju nemamo. Time nek se bavi EU komisija i Trump.
Ovo što se događa u EU je posljedica prvenstveno dugogodišnjeg zanemarivanja inovacija: novi modeli imaju pregršt senzora, elektronike, čipova i dr. šminke, a pod poklopcem je isti stari otto ili diesel. (I čep na bocama smo eto regulirali da se drži za nju). Cijene rastu, sindikati se bore za sve veće i veće plaće. Inovacije dolaze iz Japana, Kine i SAD bilo kao hibridi, bilo kao sve povoljniji EV. Odgovor je i opet carina. Koju kupac, isušen općom inflacijom, više ne može platiti. Proizvodni kapaciteti ostaju neiskorišteni, pate marže, pate radnici. Zatvarati će se pogoni, spajati procesi (možda i pokoji brandovi), vrištati će sindikati gdje su radna mjesta?
Mi i opet, u lijepoj našoj, tih problema nemamo: mi rokamo samo u nekretnine, pogona nemamo nit nas zanimaju. Dok isti taj Švabo koji je dobio otkaz u VW-u više neće moći svratiti na brancin iz uzgoja. Rade nam za čavle filipinske spremačice, a cijene smještaja u nebo lete. Mi smo izmislili svoj model kapitalizma i kaj nas briga?!