Display MoreDisplay MoreA zašto ne bi ponudili malima da učestvuju u dokapu? Mislim da bi dokapitalizacija bez isključenja malih imala vrlo pozitivan efekt.
To su prije 20-ak godina više puta napravili vrlo uspješno.
Evo, ja odmah izjavljujem da ću, ako dokap bude u tu svrhu, učestvovati koliko god budem mogao za zadržim svoj postotak i da me ne razvodne.
Evo malo lijepe povijesti
Četvrta dokapitalizacija - 2008.
Ovo je, inače, četvrta dokapitalizacija Uljanik plovidbe od 2005., a odluka o njoj donesena je na Glavnoj skupštini održanoj 31. ožujka. Dioničari, kojih sada Plovidba ima 4110, imaju pravo na upis novih dionica ako su u knjigu dioničara bili upisani na dan održavanja Glavne skupštine. Prema odluci Skupštine, za svakih sto posjedovanih dionica dioničar može kupiti 45 novih po nominalnoj cijeni od 400 kuna, odnosno prema udjelu u temeljnom kapitalu. Inače, prva dokapitalizacija Uljanik plovidbe bila je 30. svibnja 2005., druga 8. siječnja 2007., a treća 16. listopada 2007. U travnju 2004., prema raspoloživim podacima, tržišna kapitalizacija kompanije bila je 165 milijuna kuna, nominalna 33 milijuna. Nakon četvrte dokapitalizacije nominalna vrijednost bit će 232 milijuna, a tržišna 1,2 milijarde kuna. Računajući na taj način, tvrtka sada vrijedi milijardu kuna više nego prije četiri godine....Model razvoja
Naime, u Plovidbi su u dokapitalizaciji očito pronašli model razvoja, odnosno uspona tvrtke. Dokapitalizacija i povoljnosti dioničarima pri dolasku do povećanja udjela put su do novih brodova, do obnove flote. Osnovana 1986. Plovidba je dugo bila najmlađa, ali i najmanja brodarska kompanija,....... Plovidba je krenula s prvom narudžbom triju tankera u riječkom 3. maju, koji su isporučivani od svibnja 2004. do ožujka 2006., a plaćeni su oko 100 milijuna dolara. Nakon toga su 2006. i 2007. prodali starijih pet brodova, a u istom razdoblju kupili su tri rabljena broda za rasute terete. Prošle je godine od brodogradilišta 3. maj naručila nova četiri tankera, od kojih se prvi počeo graditi. Zahvaljujući dobroj reputaciji u svojoj branši, Plovidba je našla i solidnog kreditora, švicarsku banku Credit Suisse....
E, da lijepa vremena. Zašto se to ne bi moglo ponoviti?
Ovaj dokap iz 2007. je baš školski primjer kako to ne bi trebalo raditi jer deset godina kasnije kad su došle na naplatu glavnice tih zaduženja bili su prisiljeni na predstečaj. Tajming je u brodarstvu ključan a oni su radili dokap na vrhuncu ciklusa i uz to se još dvostruko više zadužili ne vodeći računa o rizicima koji mogu dovesti do pada vrijednosti vozarina a samim time i vrijednosti brodova. A upravo to se i dogodilo. Prihodi su pali, pala je i vrijednost imovine a glavnice kredita su ostale samo uz još veće kamate. Zato su i ušli u partnerstvo sa DC Maritime da oni sada vode računa o tim stvarima.
Naučili su lekciju ali su ekstremno skupo platili školarinu.
Inače jedan si od rijetkih malih dioničara koji zaziva dokap. Svi drugi bježe od njega.
Djelomično se slažem s tobom da timing nije bio najbolji. Ali nije zbog toga došlo do predstečaja. Ono što je pogrešno napravljeno u tom slučaju je to što su se brodovi naručili kod domaćih brodograditelja (da bi se spasilo Uljanik i 3. maj!!!) po previsokim cijenama i uz obećanje države da će subvencionirati zaduženje da se plate tako skupi brodovi. Zato su tužili državu. Trebali su brodove graditi u Kini ili Koreji gdje su takvi brodovi u to vrijeme bili 20-30 milijuna dolara jeftiniji.
No nije moja poanta predlaganja dokapa u tome, nego u načinu kako je odrađeno prvih 4 dokapa ULPL. To je po meni primjer ako se to treba raditi: dokap zbog razvoja i to za točno određenu svrhu.
Kod nas se u zadnje vrijeme dokap radi samo kad je firma u krizi i da se rješavaju stari problemi. Za takve dokape nisam ni ja zainteresiran.
A da sam u mnogočemu "jedan od rijetkih", na to sam posebno ponosan i uzet ću ovo kao kompliment. Hvala ti.