Hladno pivo bilo je u pravu – turizam je procvjetao
Autor: Karlo Vajdić
14. ožujak 2023.
- Valamar riviera lani je dosegnula 2,5 milijardi kuna prihoda
- Prihodi turističkih kompanija rasli su između 25 i 75 posto
- Impresivne rezultate imale i male i velike kompanije
Prije dvadeset godina punk-rock bend Hladno pivo objavio je album Šamar na kojem je pjesma naslovljena Zimmer frei počinjala utopijskim stihovima: "Kad jednoga dana turizam procvjeta…" Možda su trebala dva desetljeća, ali – procvjetao je. Barem ako je suditi po odličnim lanjskim rezultatima najvećih domaćih turističkih kompanija.
Maistra, Arena hospitality, Valamar, Plava laguna, Turisthotel, Liburnia riviera… svi su 2022. godinu završili s impresivnim financijskim uspjehom. Samo spomenutih šest turističkih "teškaša" imalo je prihode od sedam milijardi kuna, dvije milijarde više nego godinu prije, pokazuju njihovi financijski izvještaji.
Pojedinačno, prihodi su im lani porasli između 25 i 75 posto. Jasno, za takav visoki skok zaslužan je općeniti oporavak turizma u odnosu na anemičnu 2021. godinu, kad je sezona još uvijek pokazivala nuspojave pandemije. Ali, i isključivo lanjske brojke pokazuju da nam turistički sektor, usprkos vječitim kritikama svega – od tržišta rada, preko poreza do infrastrukture i samih vremenskih prilika – posluje pozitivno.
Primjerice, Maistra. Kompanija u većinskom vlasništvu Adris grupe proizašla kroz godine spajanja i pripajanja unutar čega su se našli i bivši rovinjski Jadran-turist, pa Rovinjturist, vrsarska Anita, ali i HUP-Zagreb te splitski hotel Marjan i dubrovački Grand hotel Imperial, lani je imala 1,58 milijardi kuna prihoda, 28 posto više nego u 2021. Neto dobit je skočila za čak dvije trećine, sa 168 na 280 milijuna kuna.
Impresivni Valamar
Još impresivnija bila je Valamar riviera. Kompanija koja se hvali s dvadesetak tisuća smještajnih jedinica u hotelima i kampovima lani je imala 2,5 milijarde kuna prihoda, gotovo 50 posto više nego u 2021. godini. Profit je također porastao po sličnoj stopi, sa 109 na 160 milijuna kuna.
Tržišna vrijednost Valamara, koji je također kroz godine rastao objedinjavajući niz manjih turističkih tvrtki (poput nekadašnje Riviere Poreč, Dubrovnik-Babin Kuka, Zlatnog otoka itd.) ovih se dana kreće oko 570 milijuna eura, odnosno 4,3 milijarde kuna. Za razliku od naših klasičnih turističkih kompanija, Valamar je proširio poslovanje i na hotele za zimsku sezonu u Austriji.
To bi se moglo pokazati kao korak u dobrom smjeru jer se barem dio zaposlenika unutar same kompanije lakše može premjestiti s ljetnih kapaciteta na hrvatskoj obali na zimske kapacitete u Austriji. Valamar se nominalno nalazi pod kontrolom dviju austrijskih obiteljskih kompanija, Goldscheider Keramika i Wurmböck Beteiligungsa, povezanih s investitorima Peterom Goldscheiderom i Gustavom Wurmböckom, odnosno njihovom investicijskom tvrtkom EPIC.
Prihode veće od milijardu kuna lani je imala i Plava laguna. Pod kontrolom Adriatic Investment grupe, odnosno čileansko-hrvatske poduzetničke obitelji Lukšić, tvrtka sa sjedištem u Poreču upravlja s 30-ak hotela i odmarališta, a lani je imala poslovne prihode od 1,41 milijarde kuna, 40 posto više nego u 2021. godini. Neto dobit skočila je sa 153 na čak 509 milijuna kuna, ali to je dijelom bilo zbog izvanrednih prihoda od oko 312 milijuna kuna. Čak i ako se izuzme utjecaj tih prihoda na dobit, ona je u 2022. povećana za 30-ak posto.
Mirovinski fondovi
Upola manji rast dobiti, od 15 posto, imala je lani Arena hospitality grupa. Neto profit porastao je s 31,5 na 36,2 milijuna kuna. No zato je rast prihoda bio više nego impresivan. Poslovni prihodi Arene, čija se tržišna vrijednost kreće oko 185 milijuna eura, odnosno 1,4 milijarde kuna, lani su skočili za više od 75 posto, s 470 milijuna u 2021. na 825 milijuna kuna u 2022. godini.
Arena hospitality grupa nastala je na temeljima pulskog Arenaturista. U većinskom je vlasništvu investicijske tvrtke Dvadeset osam, uz značajne manjinske dioničare u obliku domaćih mirovinskih fondova, a upravlja s blizu 30 hotela u Hrvatskoj, Njemačkoj i Mađarskoj. Kompanija je nositelj prava za upravljanje hotelima pod brendom Park Plaza u 18 država Srednje i Istočne Europe.
I nešto manji domaći turistički igrači ne zaostaju previše. Zadarski Turisthotel koji, recimo, upravlja kampom u Zatonu i nizom ugostiteljskih objekata u Zadru lani je prihode uspio povećati za 28 posto, na 323 milijuna kuna. Neto dobit je porasla za osam posto, što može izgledati nešto skromnije u odnosu na druge spomenute kompanije, dok se ne primijeti da je neto dobit iznosila gotovo 81,5 milijuna kuna.
To znači da je marža koju ostvaruje ova kompanija prilično impresivna. Ranije navedena Valamar riviera je za tek dvostruko višu dobit trebala gotovo osam puta više prihode. Turisthotel se trenutno nalazi unutar vlasničke transformacije. Tankerska plovidba odnedavno kontrolira 39 posto dionica, a objavila je i javnu ponudu za ostale dionice, no proces se zakomplicirao nakon narušenih odnosa između čelništva dviju tvrtki.
Miljenko Klepac/Hina
I opatijski Liburnia riviera hoteli, također jedan od nešto manjih igrača na domaćem turističkom tržištu, lanjsku su godinu završili s pohvalnim brojkama. Prihodi su porasli za više od 50 posto, s 249 na 381 milijun kuna, a i gubitak od gotovo 92 milijuna kuna iz 2021. godine gotovo je u potpunosti eliminiran. Neto rezultat poslovanja prošle je godine bio manjak od 4,2 milijuna kuna.
U izjavama o očekivanjima za ovu turističku sezonu koji u proteklih nekoliko tjedana dolaze s vrha državne turističke piramide, iz Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice, ne manjka optimizma i ambicija. Prve turističke brojke, za siječanj i veljaču, iako ne znače puno unutar naše cjelokupne sezone, također obećavaju. No, čak i ako se ne nadmaši legendarna sezona iz 2019. godine, lanjske brojke svakako pokazuju da bismo se bez previše brige mogli vratiti Hladnom pivu. Koji u svojoj pjesmi poručuju da sada možemo sjesti pod palmu i uživati.
https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompani…rocvjetao/news/